conrero1
conrero2
The Belgian Opel Gt Club


RACE GT Conrere Squadra Corso
Copyright © 2008 by "belgianopelgtclub"  ∑  All Rights reserved  ∑  E-Mail: belgianopelgt@hotmail.com
In 1970 vroeg GM Italië aan Virgilio Conrero uit Turijn om hun Opels klaar te maken voor races.  Conrero, een Alfa Romeo man in hart en nieren, zag aanvankelijk niets in een samenwerking maar toen hij de Opel GT zag keerde hij op zijn beslissing terug.  De mooie lijn en de mechaniek leken hem iterst geschikt om de auto in de toenmalige GT klasse Groep 4 tot 2.0 liter in te zetten en dit zowel op circuit als in bergrennen.

In de beginjaren (70-71)werd er gewerkt met het origineel motorblok dat men van een 1.9 l tot een 2.0 l bracht. De 'tovenaar' zoals men Virgilio ook wel noemde haalde met onder andere een andere nokkenas, kleppen, veren en dubbele 45 Webers een slordige 185 ŗ 193 pk uit de GT, wat een verdubbeling in vermogen was.  Andere wijzigingen waren onder andere de geventileerde remmen vooraan met Watt-stangenstelsel in plaats van de panhard stang achteraan. De rechtopstaande schokdempers, het sperdifferentieel, de benzinetank van 100 liter en de bredere spatborden voor de grotere velgen.  In het begin wrd er nog de 4-bak gereden wat niet belette om in 1970 onder andere "Mugello" en in 1971 "Targo Florio" te winnen voor een leger Porsches.  Alle 4 de GT's reden in hun originel rode, 2x goud en zilver.

In 1972 werden er enkele grote wijzigingen aangebracht. Drie officiŽle wagens kregen de kleuren geel of blauw van het Conrero Team. De vierde wagen bleef rood.  Wel werden alle GT's voorzien van een alluminium cross-flow cilinderkop gekoppeld aan een ZF 5-bak. Eťn van de GT's kreeg een mechanische Kugelfischer injectie waardoor zijn vermogen naar 214 pk steeg.  Tijdens de Targa Florio van dat jaar reed deze de snelste trainingstijd maar door een technisch probleem.  De 2 andere wagens vielen in deze race ook uit door mechanische pech.  Ondanks deze tegenslag aan het begin van het seizoen haalden de piloten dat jaar met hun GT's veel trofeŽn binnen voor het team.  Zo won bij de "Opel Rennen" de grote donfrontatie tussen de verschillende tuners de Conrero GT van Alberto Rosselli de GT klasse voor een Steinmetz GT.
In 1973 werden de Conrero GT GR 4 voor het laatst officieel ingezet.